لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو

لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو

آشنایی با ۸ سنسور و لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی استفاده از دستگاه‌های ردیاب GPS در زندگی روزمره‌ی ما افزایش یافته است؛ اما عملکرد ردیاب نیز مانند سایر ابزارها و وسایل، به قطعات داخلی و لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو  گره خورده است. اگر لوازم جانبی ردیاب وجود نداشته باشند، نمی‌توانید استفاده‌ی مناسبی از آن داشته باشید و عملاً بسیاری از عملکردهای آن در دسترستان نخواهد بود، به خصوص اگر از مدیران ناوگان خودرو باشید و سر و کارتان کاملاً با ردیاب خودرو باشد.

در واقع، تنها با استفاده از سنسورها و لوازم جانبی ردیاب است که می‌توانید وضعیت و موقعیت وسایل نقلیه خود، سطح سوخت و عملکرد و رفتار راننده را ارزیابی و کنترل کنید. اما کدام سنسورها و لوازم جانبی در ردیاب خودرو وجود دارند که امکان کنترل هر چه بیشتر بر عملکرد خودرو، موقعیت آن، سطح سوخت، رفتار راننده و سایر موارد را می‌دهند؟ در این مطلب با ما در شرکت ردیاب وایزر همراه باشید تا با ۸ سنسور و لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو آشنا شویم.

۱٫      سیستم شناسایی راننده (iButton)

iButton یا سیستم شناسایی راننده یکی از لوازم جانبی مهم و کاربردی در ردیاب خودرو است. iButton در واقع فناوری‌ای است که توسط اکثر مدیران ناوگان برای شناسایی رانندگان هر وسیله‌نقلیه استفاده می‌شود. عملکرد iButton ساده و در عین حال بسیار موثر است.

به هر راننده یک کلید اختصاصی یا همان iButton داده می‌شود و در هر خودرو نیز دستگاه کلیدخوان نصب شده است که این دستگاه با استفاده از ردیاب خودرو به GPS متصل می‌شود. هنگامی که راننده وسیله‌نقلیه اقدام به روشن کردن خودرو می‌کند، باید ابتدا کلید iButton را به کلیدخوان ارائه دهد. در صورتی که کلید iButton با کلیدخوان مطابقت داشته باشد، خودرو روشن می‌شود. این قابلیت ردیاب خودرو کمک می‌کند تا مدیر ناوگان امنیت بیشتری را برای رانندگان و ناوگان خود در برابر سرقت فراهم کند.

لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو

۲٫      سنسور دما، مهم‌ترین سنسور ردیاب خودرو

یکی از مهم‌ترین سنسورهای خودرو سنسور دما است که در صنایع مختلف حمل و نقل از جمله صنایع حمل و نقل مواد غذایی، دارویی و بهداشتی کاربرد دارد. خودروهای حمل بار که مواد غذایی یا دارویی حمل می‌کنند، محموله‌های حساس به تغییر دما دارند و افزایش یا کاهش دما حین حمل بار می‌تواند باعث فاسد شدن بار آن‌ها و ایجاد آسیب‌های مالی و جانی شود.قطعاً استفاده از دماسنج‌ها معمولی راه موثری برای کنترل دمای خودروهای حمل بار نیست. در این موارد، بهترین راه برای کنترل مداوم دما، استفاده از ردیاب خودرو مجهز به سنسور دما است.

ردیاب مجهز به سنسور دما این امکان را به راننده و یا مدیر ناوگان حمل و نقل می‌دهد تا بتواند در هر لحظه دمای محل نصب سنسور را بررسی کند و گزارش کاملی از تغییرات دما دریافت کند. علاوه بر آن، در صورت افزایش یا کاهش دما از محدوده‌ی دمایی تعریف شده، بلافاصله ردیاب هشداری را به راننده یا مدیر ناوگان ارسال می‌کند تا از فاسد شدن مواد حساس به تغییر دما جلوگیری شود. ترمیستور و ترموکوپل دو سنسور دمای مهم برای ردیاب‌ها هستند.

۳٫      سنسور سوخت ردیاب خودرو و کاهش هزینه‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین لوازم جانبی ردیاب خودرو، سنسور سوخت است که نقش بسزایی در کنترل مصرف سوخت و کاهش هزینه‌ها به‌خصوص برای شرکت‌های حمل و نقل دارد. نصب ردیاب مجهز به سنسور سوخت یکی از بهترین و آسان‌ترین راه‌های مدیریت سوخت ماشین است که عملکردی شبیه به سنسور دما دارد.

سنسور سوخت با اتصال به دستگاه ردیاب خودرو، اطلاعات میزان مصرف سوخت را در هر لحظه به راننده‌ی خودرو یا مدیر ناوگان ارائه می‌کند. با بررسی گزارش‌هایی که از این سنسور به دست می‌آید، می‌توان علت افزایش مصرف سوخت یک خودرو را پیدا کرد و برای آن راه‌حلی مناسب در نظر گرفت تا از هزینه‌های ناشی از مصرف سوخت کاسته شود. سنسور سوخت سه کاربرد مهم دارد که عبارتند از:

  • کنترل و نظارت بر میزان مصرف سوخت ناوگان و مدیریت آن؛
  • کنترل و ارزیابی زمان سوخت‌گیری ناوگان و میزان آن؛
  • پی بردن به برداشت غیر مجاز سوخت از باک خودرو و جلوگیری از سرقت سوخت.

با توجه به هزینه‌ی بالای سوخت و اهمیت آن برای شرکت‌های حمل و نقل، نصب ردیاب مجهز به سنسور سوخت را می‌توان راه‌حلی دقیق برای کاهش هزینه‌های سوخت و جلوگیری از سرقت سوخت دانست.

۴٫      کارتخوان Rfid

کارتخوان Rfid عملکردی شبیه به iButton دارد و نوعی سیستم شناسایی رانندگان محسوب می‌شود. برای استفاده از این قابلیت، به هر یک از رانندگان یک کارت مغناطیسی یا تگ Rfid داده می‌شود که این کارت دارای یک مدار الکترونیکی است. زمانی که این کارت در نزدیکی کارتخوان Rfid قرار می‌گیرد، کارتخوان پالس‌هایی رادیویی به ردیاب ارسال می‌کند و هویت راننده را تایید می‌کند. در صورت مطابقت، راننده می‌تواند خودرو را استارت بزند و حرکت کند. این قابلیت ردیاب خودرو یکی از بهترین ویژگی‌های آن برای جلوگیری از سرقت ناوگان خودرو است.

لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو

۵٫   کی لِس استارتر

کی لس استارتر (Keyless Starter) یا استارت بدون کلید یکی از لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو محسوب می‌شود. به کمک این ابزار، صاحب خودرو یا مدیر ناوگان می‌تواند از طریق اپلیکیشن مخصوص ردیاب و بدون استفاده از سوییچ‌های قدیمی، خودرو را از راه دور روشن کند. این ویژگی باعث افزایش ایمنی خودرو نیز می‌شود.

علاوه بر این، به کمک این وسیله جانبی می‌توان تنظیمات را به گونه‌ای انجام داد که درب خودرو با نزدیک شدن صاحب خودرو به آن باز شود. این ویژگی‌ها، سرقت خودرو برای سارقین را بسیار سخت می‌کند و تنها با هک کردن از طریق امواج رادیویی امکان روشن کردن خودرو را خواهند داشت که کاری دشوار است.

.۶   سیم برق اضطراری، وسیله جانبی مهم ردیاب خودرو

در صورتی که ردیاب به طور ناگهانی از برق قطع شود، با استفاده از یک سیم اضطراری، که به آن سیم برق اضطراری ردیاب گفته می‌شود، می‌توانید برق ردیاب را تامین کنید. این وسیله‌ی جانبی نیز یکی از مهم‌ترین وسیله‌ها برای مواقع اضطراری است.

۷٫      کن باس کانتکتلس ریدر (CAN Bus Contactless Reader)

سیستم کنباس کانتکتلس ریدر به صاحب خودرو این امکان را می‌دهد که اطلاعات مربوط به عملکرد وسیله نقلیه را با خیال راحت و بدون وقفه در سیستم الکترونیکی خودرو بخواند. این دستگاه می‌تواند داده‌ها را بدون آسیب رساندن به سیم‌ها منتقل کند و سیگنال‌ها را به دستگاه ردیابی ارسال کند. در واقع اتصال این وسیله جانبی به ردیاب کاملاً غیرتماسی است.

۸٫      کابل رابط اتصال OBDII / OBD2

رابط اتصال او بی دی ۲ ردیاب رابطی مناسب و ضروری است که امکان دریافت آسان‌تر سیگنال‌های GPS را می‌دهد. در صورتی که ردیاب خودروی شما مجهز به سوکت OBDII باشد، می‌توانید از کابل رابط OBDII استفاده کنید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله به معرفی ۸ سنسور و لوازم جانبی مهم ردیاب خودرو پرداختیم و با کاربردهای آن‌ها آشنا شدیم. ردیاب خودرو با داشتن این لوازم جانبی، امکانات گسترده‌تری را در اختیارتان قرار خواهد داد و ایمنی خودروی شما بهبود خواهد یافت. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید از امکانات این سنسورها و لوازم جانبی ردیاب خودرو بهره ببرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.