کاربرد جی پی اس در صنایع

کاربرد جی پی اس در صنایع

جی پی اس چیست : جی پی اس ماشین پیشینه نظامی دارد. آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام سعی کردند با کمک موقعیت‌یاب ها حفاظت بیشتری از نیروهای خود انجام دهند. قابیلت تشخیص موقعیت بعدها به یک ایده اساسی در ذهن سازندگان دزدگیر تبدیل شد. به‌ تدریج دزدگیرهایی به همراه جی پی اس وارد بازار شد. استفاده از جی پی اس در ماشین مزیت‌های زیادی را برای مالک اتومبیل ایجاد می‌کند. دسترسی همیشگی به موقعیت مکانی، امکان کنترل از راه دور خودرو و تعیین ناحیه امن از جمله این مزایا است.

قابلیت‌ها و خوبی‌های استفاده از موقعیت‌یاب ماهواره‌ای در خودرو فقط به راننده محدود نمی‌شود. از آنجا که  مسیریاب‌ها می‌توانند اطلاعاتی مثل سرعت، میزان مصرف سوخت و مسیر حرکت را ثبت کنند، این اطلاعات می‌تواند به خودرو سازها کمک کند. درواقع داده‌هایی که در جی پی اس ثبت می‌شوند به خودروساز مسیری را می‌دهند که بتواند ماشین تولید خود را بهینه کند. البته باید توجه داشت فقط داده‌هایی به شرکت خودروساز مخابره می‌شود که جزء حریم شخصی راننده نباشد.

کاربرد جی ‌پی ‌اس (GPS) در صنعت باربری؛ اطمینان از سلامت راننده و کامیون

جی پی اس چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف : مدیران شرکت‌های باربری قبل از استفاده از جی پی اس با استفاده از بارنامه‌هایی که در طول مسیر و در ایستگاه‌های مختلف چک می‌شد سعی می‌کردند ناوگان حمل‌ونقل خود را مدیریت کنند. امکان دست‌کاری در بارنامه یکی از رایج‌ترین دغدغه‌های مدیران حمل‌ و نقل در سراسر دنیا بود. موقعیت‌ یاب ماهواره‌ای توانست جریان بازی حمل‌ و نقل را تغییر دهد. مدیران شرکت‌های باربری می‌توانستند به راحتی و حتی در منزل تمام کامیون‌های خود را کنترل کنند. حتی زمانی که کامیون یا اتوبوسی وارد یک جاده دور افتاده می‌شد به دلیل استفاده جی پی اس از فناوری LBS بازهم امکان کنترل اوضاع وجود داشت.

فناوری ال بی اس یک تکنولوژی پیشرفته است که باعث می‌شود حتی در کورترین و بدترین شرایط ارتباط با ماهواره هرگز دچار اختلال نشود. به جزء رانندگان و صاحبان شرکت‌های حمل نقل، مشتریان هم از مزایای ردیاب ماهواره‌ای استفاده می‌کند. مشتریانی که کالایی را ارسال کرده‌اند و یا منتظر دریافت کالای خود هستند، با کمک اطلاعات دریافتی می‌توانند به‌صورت لحظه‌ای از وضعیت دارایی خود مطلع شوند.

کاربرد جی پی اس در صنایع

کاربرد موقعیت‌یاب ماهواره ای در صنعت هوانوردی؛ مسیریابی در شرایط سخت جوی

جی پی اس چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف : صنعت هوایی از منظر تکنولوژی‌هایی که در آن استفاده می‌شود جزء پیشرفته‌ترین صنایع دنیاست. جی پی اس از زمان عرضه به‌عنوان یک فناوری عمومی به‌سرعت در هواپیماها مورداستفاده قرار گرفت. خلبانان با استفاده از GPS می‌توانستند در هر مسیری موقعیت خود را تعیین کنند و به سلامت به مقصد برسند.

همچنین در بسیاری از مواقع که اوضاع جوی در بالای آسمان مناسب نیست، برج مراقبت و خلبان با کمک اطلاعات دریافتی از ماهواره می‌توانند به سادگی مسیر حرکت هواپیما را تعیین کنند. از طرف دیگر به کمک جی پی اس مصرف سوخت هواپیما که یک فاکتور بسیار مهم در پروازهای طولانی است کنترل می‌شود. معمولاً برج‌های مراقبت با یکپارچه کردن اطلاعات دریافتی از تمام هواپیماها به کمک سایر فناوری‌های موجود ترافیک هوایی را کنترل و موجب عدم برخورد بین هواپیماها می‌شوند.

کاربرد جی پی اس در صنایع

کاربرد جی ‌پی ‌اس (GPS) در صنعت کشاورزی؛ بهره برداری بیشتر از زمین های کشاورزی

جی پی اس ماهواره ای با دریافت مداوم اطلاعات و پردازش آن‌ها کمک دست کشاورزان در فصول مختلف سال است. برای مثال در فصل سم‌پاشی معمولاً در زمین‌های بزرگ و چند هکتاری عملیات سم‌پاشی با دشواری‌هایی روبه‌رو می‌شود. با کمک مسیریاب می‌توان نقاطی که باید سم‌پاشی شوند را مشخص کرده و با استفاده از هواپیمای سم‌پاش آفات مزرعه را از بین برد.

در زمان کشت و آبیاری محصول هم می‌توان با کمک داده‌های ماهواره ای، در شرایط جوی مناسب بذر را در دل زمین کاشت و آبیاری کرد که این کار باعث می‌شود زمین کشاورزی محصول بهتری داشته باشد. همچنین در دامداری‌ و مزارع بزرگ می‌توان با استفاده از جی پی اس حیوانات، مراقبت وضعیت سلامتی آن‌ها بود و از گم‌شدن حیوانات اهلی جلوگیری کرد.

کاربرد جی پی اس در صنایع

کاربرد جی‌ پی ‌اس (GPS) در صنعت پزشکی

شاید جالب باشد که بدانید پزشکان برای کنترل وضعیت بیماران و کمک به آن‌ها برای تسریع روند درمان از موقعیت‌یاب استفاده می‌کنند. جی پی اس با ثبت حرکات بیمارانی که عمل جراحی انجام داده‌اند و یا مشکلات حرکتی دارند به پزشک کمک می‌کند تا تحلیل بهتری از روند درمان داشته باشد.

همچنین افراد روشن‌دلی که قدرت بینایی خود را از دست‌ داده‌اند می‌توانند با کمک جی پی اس مسیر تردد خود را پیدا کنند. در حقیقت با کمک اپلیکیشنی که بر روی گوشی نصب شده است جی پی اس با فرمان صوتی به فرد می‌گوید که در چه مسیر حرکت کند و کجا تغییر مسیر دهد. البته استفاده از جی پی اس بدون کمک عصای مخصوص توصیه نمی‌شود چراکه ممکن است آسیب جدی به فرد وارد کند.

کاربرد جی پی اس در صنایع

دستگاه گیرنده جی پی اس چیست و چگونه کار می کند؟

دستگاه گیرنده جی پی اس خودرو ، بوسیله ارتباط با تعدادی از ماهواره های NAVSTAR ، فاصله شما را تا آن ها تعیین می‌‌کند و سپس موقعیت دقیق شما روی زمین بدست می‌‌آید. در واقع اساس کار این سامانه، فرستادن سیگنال‌ های رادیویی با فرکانس بالا و به طور پیوسته است که زمان و مکان ماهواره را نسبت به زمین مشخص می‌‌کند و یک گیرنده جی پی اس روی زمین، با گرفتن این اطلاعات از چند ماهواره، آن‌ها را پردازش می‌‌کند و موقعیت کاربر را در هر نقطه زمین، در هر ساعتی از شبانه روز و در هر وضعیت آب و هوایی به او نشان می‌‌دهد.

با چندین اندازه گیری متعدد، گیرنده جی پی اس به محاسبه سرعت، مختصات جغرافیایی (طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا)، فاصله شما تا مقصد، زمان محلی و … می‌‌پردازد و آن را در اختیار کاربر قرار می‌‌دهد. در اطراف هر نقطه از کره خاکی که باشید به طور میانگین هشت ماهواره در آسمان گشت می‌‌زنند.

ماهواره های این سیستم، در مدارهای دقیق هر روز ۲ بار به دور زمین می‌‌گردند و اطلاعاتی را به زمین مخابره می‌کنند. گیرنده‌های جی پی اس این اطلاعات را دریافت کرده و با انجام محاسبات هندسی، محل دقیق گیرنده را نسبت به زمین محاسبه می‌کنند. در واقع گیرنده زمان ارسال سیگنال از ماهواره را با زمان دریافت آن مقایسه می‌‌کند. از اختلاف این دو زمان، فاصله گیرنده از ماهواره تعیین می‌‌گردد. این عمل را با داده‌های دریافتی از چند ماهواره دیگر تکرار می‌کند و بدین ترتیب محل دقیق گیرنده را با تقریب ناچیز معین می کند. بطور خلاصه می توان بیان کرد که مبنای کار GPS استفاده از ماهواره به عنوان مرجعی جهت یافتن موقعیت در هر نقطه از زمین است. سایر مسائل این سیستم، موارد تکنیکی هستند که به سرعت، دقت و سهولت عمل موقعیت یابی کمک می کند.کلیه موارد فوق برای ردیاب آهنربایی نیز صدق می کند.

ردیاب خودرو یا ردیاب شخصی چگونه کار می کند؟

جی پی اس چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف : در قسمت های قبل متوجه شدیم که چگونه دستگاه گیرنده جی پی اس موقعیت خودرو را از طریق ماهواره ها پیدا می کند. حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که این اطلاعات چگونه از ردیاب ماشین یا ردیاب شخصی به دست ما می رسد. در اینجا دانستن این نکته ضروری است که هر ردیاب دارای یک قسمت گیرنده جی پی اس و یک قسمت پردازنده مرکزی است. اطلاعاتی که توسط گیرنده جی پی اس دریافت می شود، در پردازنده مرکزی تحلیل شده و اطلاعات مفیدی از آن بدست می آید.

پس از آن با قسمتی به نام GSM که همان ماژول موبایل یا تلفن همراه است این اطلاعات را به ما منتقل کند. دستگاه ردیاب خودرو یا ردیاب شخصی بوسیله SMS و یا از طریق اینترنت سیم کارت یعنی GPRS ، اطلاعات لازم را به نرم افزار کاربر منتقل می کند و ما تمام اطلاعات از جمله موقعیت، سرعت و فاصله طی شده را از ردیاب خودرو یا ردیاب شخصی دریافت می کنیم.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.